Verschillen tussen locatie van de motor bij Elektrische fietsen

Verschillen tussen locatie van de motor bij Elektrische fietsen

Als je bekend ben met elektrische fietsen dan zal je dit al weten, maar de motor van een elektrische fiets kan zich op drie plekken bevinden. Deze motor kan zich bevinden bij het voorwiel, het achterwiel en bij het middenas. Elke locatie van de motor heeft zo zijn voor en nadelen logischerwijs. In deze tekst zullen de verschillen en de voor en nadelen hiervan even kort op een rijtje gezet worden. Er is met de locatie niet dat het bijvoorbeeld het beste is een E bike middenmotor te hebben. Alles heeft voor en nadelen.

Voorwielmotor

Voorwielmotoren is de simpelste en ook goedkoopste motor van de drie. Een voorwielmotor is met alle soort versnellingen te combineren. Ook kan je wegrijden in elke versnelling wat het makkelijker maakt om op te starten. Bij een voorwielmotor is de sterkte van de accu afhankelijk van hoe hoog je versnelling is, hoe hoger de versnelling hoe zwaarder de accu. Het nadeel van een voorwielmotor is dat het voorwiel zwaarder is met als gevolg dat de fiets soms moeilijker te besturen is. Zeker in de herfst of winter als het glad is kan dit een probleem worden. Ook is het moeilijk om de voorband te verwisselen met een voorwielmotor.

Achterwielmotor

Een achterwielmotor is wat ingewikkelder dat een voorwielmotor en is daarom ook iets duurder. Waar deze motor mee overeenkomt met de voorwielmotor is dat ze beide ongeveer hetzelfde werken met de versnellingen. Je kan wegrijden op alle versnellingen en hoe zwaarder de versnelling hoe zwaarder de accu. De achterwielmotor is heel stil wat ideaal is voor mensen die in stilte van de natuur willen genieten. De nadelen van een achterwielmotor bestaan uit dat het sneller slijt dan andere motoren waardoor het meer onderhoud nodig heeft. Het rendement van een achterwielmotor is ook lager met als gevolg dat E bikes met een achterwielmotor minder lang met een accu kunnen fietsen.

Middenmotor

De laatste motor is de middenmotor. De middenmotor bevindt zich in de trapas van een fiets. Dit heeft als voordeel dat er geen zware wielen zijn wat de fiets makkelijker te besturen maakt. Het heeft dus niet de nadelen die de andere twee motoren wel hebben. Daarnaast is een middenmotor ook minder storingsgevoelig. Ook wordt er, na onderzoek, gezegd dat de middenmotor het zuinigste is van de drie motoren. Omdat de middenmotor niet heel veel nadelen heeft zit er wel een hoger prijskaartje aan deze E bikes.

De beste motor

Het is moeilijk om te zeggen welke motor het beste is voor op de E bike. Om er zelf achter te komen welke E bike bij jou past kan het handig zijn om je in te lezen in de verschillende fietsen. Ga bijvoorbeeld reviews voor Amslod fietsen lezen mocht je geïnteresseerd zijn in dat soort fietsen. Mocht je, na het lezen van reviews, nog steeds niet zeker zijn wat voor fiets je wilt hebben dan kan je er altijd voor kiezen om langs te gaan bij de fietsenspeciaalzaak.